بررسی عوامل موثر بر انحراف تسهیلات بانکی و تاثیر این انحراف بر ایجاد مطالبات معوق

بررسی عوامل موثر بر انحراف تسهیلات بانکی و تاثیر این انحراف بر ایجاد مطالبات معوق

مطالبات معوق بانکها
انحراف تسهیلات بانکی
پایان نامه مطالبات معوق
پایان نامه انحراف تسهیلات بانکی
عوامل موثر بر انحراف تسهیلات بانکی
تاثیر انحراف تسهیلات بانکی بر ایجاد مطالبات معوق
بررسی عوامل موثر بر انحراف تسهیلات بانکی
دانلود پایان نامه مطالبات معوق

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی

بررسی عوامل موثر بر انحراف تسهیلات بانکی و تاثیر این انحراف بر ایجاد مطالبات معوق

(مطالعه موردی شعب بانک صادرات شهرستان زاهدان)

 

 

 

چکیده

اعتبارات یکی از ارکان ضروری برای توسعه است و سرمایه مورد نیاز کارآفذینان برای سرمایه گذاری های جدید رافراهم می سازند. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر برانحراف درتسهیلات و میزان مطالبات معوق مشتریان در شعب بانک صادرات شهر زاهدان می باشدجامعه آماری در این پژوهش 700نفر از پرونده های تسهیلات اعتباری در شبكه بانكی شهرستان زاهدان می باشند كه از شعب بانك های ذکر شده شهرستان زاهدان در بازه زمانی اول مهر 1391 تا اول فروردین  1393 تسهیلات اعتباری دریافت كرده و اصل و سود آن را به بانك عودت داده یا نداده‌اند. با توجه به پیشینه تحقیق  11 متغیر ورودی درنظر گرفته شدو احتمال انحراف درمصرف تسهیلات و عدم بازپرداخت وام توسط مشتریان با استفاده ازمدل لاجیت وپروبیت برآورد شد.نتایج پژوهش حاضر بیانگر اینست که  بین متغیرهای توضیحی مورد استفاده در الگو همخطی وجود ندارد.تنها ضرایب مربوط به متغیر های  جنسیت، مبلغ وام، مبلغ قسط،مدت بازپرداخت تسهیلات، سابقه نزد بانک، شغل، تحصیلات، تکلیفی و سن زیر 05/0 و معنی داراست افزایش متغیرهایی که دارای ضریب منفی هستند باعث کاهش E و افزایش متغیرهایی که دارای ضریب مثبت هستند باعث افزایش E گردید. 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مطالبات معوق 

انحراف درتسهیلات

مدل لوجیت و پروبیت

مشتریان بانک صادارت

 

 

مقدمه

با وجود اینكه اعتبارات رسمی نقش عمده ای در تأمین سرمایه مورد نیاز برای توسعه مشاغل می توانند ایفا كنند، ولی شواهد حاكی از آن هستند كه بخش زیادی از وام ها، دچار مخاطرات اخلاقی گردیده اند. با توجه به اینكه تسهیلات بانكی تخصیص یافته به بهره برداران، نقش مهمی در شكوفایی اقتصاد دارد، بررسی دیدگاه ها و نگرش بهره بردارانی كه اقدام به دریافت وام كرده‌اند در خصوص مؤلفه‌های مؤثر بر استفاده بهینه تولیدی از تسهیلات مذكور، بسیار ضروری خواهد بود . اهمیت این نوع پژوهش در ایران دو چندان است، چرا كه مطالعات داخلی مرتبط با مقوله اعتبارات، بیشتر به بررسی میزان استفاده افراد از اعتبارات پرداخته و عوامل مؤثر بر هدایت صحیح اعتبارات را مورد بررسی و آزمون قرار نداده اند.  پژوهش حاضر در واقع، نگاهی از درون به مقوله اعتبارات دارد .(ورمزیاری و همکاران، 1389)

 

میزان مطالبات سررسید گذشته و معوق بانکها درطول سالیان اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا و تخصیص منابع از طریق عقود اسلامی روز به روز افزایش یافته است از این رو یکی از مشکلات مهم در عدم کارآیی و اثربخشش عقود اسلامی و از اهم دلایل آن مطالبات معوق می باشد. با یک بررسی و تحقیق جامع می توان به این مسئله پی برد که طی سالیان گذشته که عقود اسلامی در حال اجرا بوده است به دلایل مختلف نتوانسته است آن اهداف و کارایی که در قوانین تئوری از آن انتظار می رفت داشته باشد. لذا محقق برآن شد تا با بررسی هر چند کوچک سعی نماید دلایل این عدم کارآیی که یکی از نتایج آن افزایش میزان مطالبات معوق می باشد را بیابد و راه حلهایی را نیز جهت جلوگیری از ایجاد و با کاهش آن ارائه کند. (مستانی شیرازی، 1387)از آنجا که انحراف در مصرف تسهیلات مسئولان را از اجرای اهداف در نظر داشته باز می دارد. از طرفی چون تزریق نقدینگی دراقتصاد کشور تورم ایجاد می کند و با توجه به تورم اخیر اقتصاد ایران نه تنها صرف هزینه زیاد برای پرداخت تسهیلات سنگین به مردم در ایجاد اشتغال تاثیر ندارد بلکه حتی ممکن است عده ای از صاحبان صنایع را هم با رشد تورم و بدتر کردن شرایط اقتصادی از کار بیکار کند. 

 

یکی دیگر از دغدغه‌های مسئولین بانک مطالبات معوق از مشتریان می باشد.بحث مطالبات معوق مربوط به عقود اسلامی در بانکها سالهاست که مدیران و مجریان آن را آزار می دهد چرا که بالا بودن میزان مطالبات معوق در یک بانک و حتی یک شعبه نشانگر عدم بررسی و نظارت دقیق بر عقود و به عبارت دیگر عدم اجرای صحیح آن می باشد. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر انحراف تسهیلات و ایجاد مطالبات معوق امری بس ضروری نه تنها برای مسئولین بانکی بلکه برای مستولین مملکتی نیز می باشد. (مستانی شیرازی، 1387)

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات تحقیق 1

1-1-مقدمه 2

2-1- اهمیت و ضرورت تحقیق 3

3-1-اهداف تحقیق 4

4-1- فرضیه های تحقیق 5

5-1-تعریف واژگان کلیدی 5

6-1- استفاده کنندگان این پژوهش 6

7-1- روش تحقیق 7

1-7-1- اطلاعات مربوط به روش شناسی پژوهش 7

2-7-1- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری 7

3-7-1- روش گرد آوری داده ها 7

8-1- روش تجزیه و تحلیل داده ها 7

 

فصل دوم: ادبیات تحقیق 10

2-1-  مقدمه 11

2-2- ادبیات موضوعی 12

2-2-1- خصوصیات نظام بانکی جدید 12

2-2-2- اصول و مبانی نظام اعتباری 13

2-2-2-1- نظام اعتباری در ایران 13

2-2-3- اهداف نظام بانکی در جمهوری اسلامی ایران 13

2-2-4- پایه های اساسی در بانکداری اسلامی ایران 14

2-2-4-1- حذف ربا ( بهره ) از عملیات بانکی 14

2-2-4-2- برقراری سود در عملیات بانکی 15

2-2-4-3- تجهیزمنابع در شکل جدید 15

2-2-5- ضوابط و معیارهای اساسی اعطای تسهیلات 16

2-2-6- مخاطرات اخلاقی و مسائل پیش رو 17

2-2-7- عوامل مؤثر بر مخاطرات اخلاقی (نحوه مصرف وام) 18

2-2-8-نظارت در نظام بانکی 21

2-2-9- مطالبات 22

2-2-10-اصول،ارکان وروشهای وصول مطالبات معوق وغیرمعوق 22

2-2-11- اصول پنجگانه جلوگیری ازتوسعه مطالبات معوقه 24

2-2-12-عوامل مؤثربرشکل گیری وافزایش مطالبات معوقه 25

2-2-13- تحلیل مکانیزم اثرگذاری مطالبات معوقه سیستم بانکی  برکل اقتصاد،شبکه بازارپولی کشوروعملکردنظام بانکی 26

2-3-پیشینه تحقیق 29

2-3-1- پژوهش های داخلی 29

2-3-2- پژوهش های خارجی 33

 

فصل سوم: مبانی نظری تحقیق 42

3-1- مقدمه: 43

3-2- روش پژوهش 43

3-3- متغیرهای پژوهش 44

3-4- جامعه آماری مورد بررسی 44

3-4-1- جامعه آماری 44

3-4-2- روش نمونه گیری 44

3-5- روش گردآوری داده ها 45

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 45

3-6-1-مدل لاجیت 46

3-6-2- مدل مورد استفاده درتحقیق 46

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها 50

4-1- مقدمه 51

4-2- آمار توصیفی 51

4-2-1- آمار توصیفی مربوط به نمونه آماری 51

3-4- آمار استنباطی فرضیه های تحقیق 57

4-4- یافته ها ونتایج 60

1-4-4- نتایج فرضیه اصلی 1 60

2-4-4- نتایج فرضیه اصلی 2 63

 

فصل پنجم: نتیجه گیری وارایه پیشنهادات 67

1-5- مقدمه 68

2-5- خلاصه یافته های پژوهش 68

3-5- بحث و نتایج 69

5-5- محدودیت های تحقیق 73

منابع 74

 

فهرست جداول :

جدول 2 –  1 پیشینه های داخلی و خارجی تحقیق 38

جدول 4-  1 توزیع فراوانی جنسیت در مشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدان 52

جدول 4-  2 توزیع فراوانی سن مشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدا ن 54

جدول 4-  3 توزیع فراوانی مدرک آموزشی مشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدان 55

جدول 4-  4 توزیع فراوانی شغل دربین مشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدان 56

جدول 4-  5 میانگین مقادیر متغیرها 59

جدول 4-  6 نتایج تخمین پروبیت 61

جدول 4-  7 نتایج تخمین لاجیت 62

جدول 4-  8 نتایج تخمین پروبیت 64

جدول 4-  9 نتایج تخمین لاجیت 65

 

 

 

فهرست شکل‌ها

شکل 1-  1 روند تحقیق 9

شکل 2-  1 نحوه اثر گذاری مطالبات معوق بر سیستم بانکی 28

 

فهرست نمودار

نمودار 4-  1 توزیع فراوانی جنسیت در مشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدان 53

نمودار 4-  2 توزیع فراوانی سن مشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدان 54

نمودار 4-  3 توزیع فراوانی مدرک تحصیلی مشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدان 55

نمودار 4-  4 توزیع فراوانی شغل درمشتریان بانک صادرات شهرستان زاهدان 56

 

 

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی

    پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل خرید پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی خرید پایان نامه انگلیسی خرید پایان نامه fileina فروشگاه…

  • مقایسه تکنولوژی پلاسما و تبدیل زباله به انرژی

    مقایسه تکنولوژی پلاسما و تبدیل زباله به انرژی مقایسه تکنولوژی پلاسما و تبدیل زباله به انرژی رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه دفع MSW  با استفاده از تکنولوژی رایج در تبدیل زباله، به خوبی موفق عمل کرده است. بر طبق…

  • ارزیابی تحولات روند برنامه ریزی شهری و طرحهای ساختاری – راهبردی

    ارزیابی تحولات روند برنامه ریزی شهری و طرحهای ساختاری – راهبردی برنامه ریزی استراتژیک طرحهای ساختاری – راهبردی تحولات روند برنامه ریزی شهری پیشینه طرحهای ساختاری راهبردی در ایران سطوح مختلف برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک در شهر سازی…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر نقش اعتماد و شهرت وب سایت بر قصد خرید آنلاین

    پرسشنامه بررسی تاثیر نقش اعتماد و شهرت وب سایت بر قصد خرید آنلاین پرسشنامه اعتماد وب سایت پرسشنامه شهرت وب سایت پرسشنامه قصد خرید آنلاین پرسشنامه نقش اعتماد وب سایت بر قصد خرید آنلاین پرسشنامه نقش شهرت وب سایت بر…

  • دلایل پذیرش و عدم پذیرش مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی

    دلایل پذیرش و عدم پذیرش مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی شخص حقوقی سابقه شخص حقوقی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی سابقه شخصیت حقوقی در ایران تحقیق در مورد مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی پایان نامه مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی دلایل پذیرش مسئولیت کیفری…

  • تجزیه و تحلیل و بهبود سیستم آدیت فرآیند در شركت ایران خودرو

    تجزیه و تحلیل و بهبود سیستم آدیت فرآیند در شركت ایران خودرو دانلود گزارش کارآموزی مهندسی صنایع تجزیه و تحلیل و بهبود سیستم آدیت فرآیند در شركت ایران خودرو كنترل كیفیت سیستم آدیت فرآیند ارزشیابی خودرو (Audit) خرید گزارش کارآموزی…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب سازمان تامین اجتماعی با DEA

    پروپوزال ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب سازمان تامین اجتماعی با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی  با DEA ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها پروپوزال ارزیابی…

  • مبانی نظری نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد حجابی منطقه دو تهران

    مبانی نظری نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد حجابی منطقه دو تهران مبانی نظری کنترل پدیده بدحجابی مبانی نظری کنترل بدحجابی در تهران مبانی نظری کنترل بد حجابی در منطقه دو تهران مبانی نظری نقش مدیریت انتظامی در کنترل…

  • نقش و عملکرد ایمنی در صنایع

    نقش و عملکرد ایمنی در صنایع ایمنی در صنایع بهداشت حرفه‌ای محیط‌های صنعتی عملکرد ایمنی در صنعت نقش و عملکرد ایمنی در صنایع سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه فایل خرید مقاله و…

  • سهم الشرکه در شرکت های تعاونی

    سهم الشرکه در شرکت های تعاونی انتقال قهری سهم الشركه ماهیت حقوقی سهم الشركه انتقال قراردادی سهم الشركه انتقال اختیاری سهم الشركه حقوق حاکم بر انتقال سهم الشرکه پایان نامه حقوق حاکم بر انتقال سهم الشرکه پایان نامه انتقال سهم…