بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

نظریه های یادگیری
تحقیق نظریه های یادگیری
نظریه های شناخت گرایی
تحقیق نظریه های شناخت گرایی
مسایل یادگیری در انسان
زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری
نظریه یادگیری گشتالت
نظریه شناخت‌شناسی تكوینی
نظریه یادگیری اكتشافی

رفتن به سایت اصلی

دانلود تحقیق رشته کامپیوتر

بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

 

 

 

 

 

 

 

نظریه های شناخت‌گرایی

به طور كلی نظریه‌های یادگیری در سه دسته مهم تداعی‌گرایی،‌ شناخت‌گرایی و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این بخش به تشریح نظریه های شناخت گرایی می‌پردازیم.

 

در رفتارگرایی عقیده كلی بر این است كه همه یادگیرندگان در اصل برابرند، اما شرایطی كه بر آنها تاثیر می‌گذارند متفاوتند. همین شرایط موجب تفاوتهای رفتاری می‌شوند.

ساخت‌گرایی برخلاف رفتارگرایی به بررسی علمی رویدادهای ذهنی می‌پردازد. این رویدادهای روانی عبارت از اكتساب، پردازش، اندوزش و بازیافت  اطلاعات است. بر این اساس تاكید اصلی در تحلیل شناختی یادگیری در ساخت روانی یا ذهنی یادگیرنده است كه نه تنها معلومات پیشین او را در بر می‌گیرد، بلكه راهبردهاییی را نیز شامل می‌شود كه ممكن است یادگیرنده برای تاثیر در وضع موجود به كار بندد. با این وصف مشاهده می‌شود كه یادگیرندگان بسیار متفاوت می‌باشند. در واقع شبكه مفاهیم،  راهبردها و ادراكهاست كه تجربه  را معنادار می‌سازند.

 

نظریه‌های شناخت‌گرایی بیانگر این واقعیت می‌باشند كه یادگیرنده عامل اصلی و مهم كسب اطلاعات است. گروهی از روان‌شناسان معتقدند كه همه توانمندیهای ما همچون ادراك، یادآوری، استدلال در یك نظام پیچیده‌ای سازمان‌ یافته‌اند كه آن را شناخت می‌نامند. طرفداران نظریه‌های شناخت‌گرایی معتقدند كه افراد آدمی می‌توانند به تعبیر و تفسیر اطلاعات بپردازند، پیچیدگیها و معماهای زندگی را از روی بینش حل كنند، رویدادها و مسایل روانی را پیش‌بینی نمایند و به تجربه‌های سنجیده و نامشهود سازمان دهند.

 

به طور كلی شناخت، هم‌فرایند دانستن و هم‌محصول عمل دانستن است و اندیشه‌ها اطلاعات، خاطره‌ها یا نمادهای روانی و فرایندهایی را در بر می‌گیرند كه به وسیله نمادها كسب می‌شوند. در واقع به یاری پردازش شناخت آگاهیهاست كه می‌توانیم آفریننده‌های فعال حقایقی باشیم كه ما را به فراتر از الگوهای محرك – پاسخ می‌برند.

فرایندهای شناختی لزوماً با نظم و ترتیب و شكل خطی مشخصی رخ نمی‌دهند، بلكه می‌توانند به صورت موازی و پردازش همزمان با انواع مختلف اطلاعات و میزان و سرعت متفاوت ظاهر شوند. برای مثال، در حالی كه مشغول حل یك مساله هستید، ممكن است به فكر نهار هم باشید، یا كوشش می‌كنید نامی را كه بر سر زبان دارید به یادآورید و یا فشار گرسنگی حواس شما را پرت كند ضمن آنكه به فكر قرار ملاقات امروزتان نیز هستید و اینكه برای امتحان فردا چه كارهایی را باید انجام دهید و همه این رویدادهها ظرف چند ثانیه به خاطر شما خطور كنند. 

 

نایسر، یكی از پرنفوذترین اندیشه‌وران ساخت‌گرایی، معنای كلی و گسترده فرایندهای شناختی را این‌گونه مشخص می‌سازد:

 

شناخت به همه فرایندهایی اطلاق می‌شود كه در آن درون دادهای حسی به صورت تغییر  شكل، تعبیر و تفسیر، اندوزش، بازیافت و كابرد به گونه‌ای آشكار و نهان و حتی بدون محرك پدید می‌آیند. اما باید توجه داشت كه معلومات در خلاء ایجاد نمی‌شود، بلكه در قالب معلومات نظری و عملی وابسته به یك رشته عوامل ارتباطی جلوه می‌كند. اینها مواردی هستند كه زیربنا و استخوان‌بندی نظریه‌های شناختی را تشكیل می‌دهند.

مهمترین نظریه‌های شناختی به ترتیب زمانی عبارتند از نظریه یادگیری گشتالت، میدان‌شناختی، شناخت‌شناسی تكوینی، یادگیری اكتشافی، یادگیری معنادار كلامی و انسان‌گرایی كه هر كدام دارای ویژگیهای خاص خود می‌باشند، در این بخش به اختصار و روانی به شرح و بسط آنها می‌پردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

1- زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری 3

1-1. شناخت و زمینه‌های یادگیری 3

1-1-1. اهمیت یادگیری 3

1-1-2. ماهیت یادگیری 4

1-1-3. تعریف یادگیری 5

. نظریه های شناخت‌گرایی 7

3-1. نظریه یادگیری گشتالت 8

3-1-1. چگونگی و اهمیت گشتالت 8

3-1-2. پدیده فای یا ادراك حركت 10

3-1-3.نقش تصویر و زمینه 11

3-1-4. قانونهای سازماندهی 12

3-1-5.  نظریه اثر 16

3-1-6. یادگیری از دیدگاه گشتالت 17

3-1-7. اهمیت ادراك 18

3-1-8. یادگیری و حل مساله 19

3-2. نظریه شناخت‌شناسی تكوینی 21

3-2-1. چگونگی مراحل رشد 21

3-2-2. دوره اول : حسی و حركتی 22

3-2-3. دوره دوم : قبل از عملیات عینی 23

3-2-4. دوره سوم : عملیات عینی 26

3-2-5. دوره چهارم : عملیات صوری 30

3-2-6. یادگیری از دیدگاه پیاژه 32

3-3. نظریه یادگیری اكتشافی 35

3-3-1. چگونگی یادگیری 35

5. مراجع 38

 

 

 

 

 

  • پروپوزال و طرح تفصیلی سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

    پروپوزال و طرح تفصیلی سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان پروپوزال مدیریت دانش سبک رهبری توانمندساز سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پیاده سازی موفق مدیریت دانش رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری تبیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش…

  • رابطه خودکارآمدی با اضطراب استرس و افسردگی در دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی

    رابطه خودکارآمدی با اضطراب استرس و افسردگی در دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی عمومی، راهنمایی و مشاوره با عنوان رابطۀ خودکارآمدی با اضطراب استرس و افسردگی در دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی رشته…

  • خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی

    خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی مربوط به درس سمینار…

  • پرسشنامه تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی

    پرسشنامه تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی…

  • مبانی نظری پایان نامه ارتباط مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان

    مبانی نظری پایان نامه ارتباط مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی مهارت ارتباطی مدیران رضایت شغلی کارکنان رابطه مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان مهارت ارتباطی مدیران دانشگاه رضایت شغلی کارکنان دانشگاه دانلود فصل دوم پایان…

  • پاورپوینت سیستم های کنترل سرقت EAS

    پاورپوینت سیستم های کنترل سرقت EAS پاورپوینت سیستم های کنترل سرقت EAS تحقیق سیستم های کنترل سرقت EAS مقاله سیستم های کنترل سرقت EAS سیستم های کنترل سرقت EAS تقسیم بندی سیستم های کنترل سرقت EAS سیستم فرکانس رادیویی سیستم…

  • بررسی عوامل موثر سازمانی بر نگرش افراد و نقشها

    بررسی عوامل موثر سازمانی بر نگرش افراد و نقشها دانلود مقاله نگرش سازمانی رفتار سازمانی نگرش سازمانی فرد دانلود مقاله تاثیر نگرش بر رفتار بررسی عوامل موثر سازمانی بر نگرش افراد و نقشها عوامل موثر بر نگرش و تاثیر آن…

  • جایگاه نظم عمومی در انحلال نکاح در حقوق ایران

    جایگاه نظم عمومی در انحلال نکاح در حقوق ایران جایگاه نظم عمومی در انحلال نکاح انحلال نکاح چیست موجبات فسخ نکاح موجبات حق فسخ نکاح مقاله موجبات حق فسخ نکاح بررسی فقهی حقوقی موجبات فسخ نکاح موجبات فسخ نکاح در…

  • تشریح ابعاد و مدلهای ارزش ویژه برند

    تشریح ابعاد و مدلهای ارزش ویژه برند مزایای ارزش ویژه برند برای شرکت عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مدل های ارزش ویژه برند مدل ارزش ویژه برند یو و همکاران ابعاد ارزش ویژه برند مدل ارزش ویژه برند آکر…

  • روشهای حمل کالا در تجارت بین المللی

    روشهای حمل کالا در تجارت بین المللی دادوستد كالا تجارت بین الملی وظائف ومسئولیت های بایع ومشتری دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوق دانلود مقالات حقوقی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه فایل…