مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
دانلود مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات نظری رفتار شهروندی سازمانی
فصل دوم پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

 

 

 

 

 

مقدمه مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

   مفهوم رفتارشهروندی سازمانی اولین بار توسط بتمن و ارگان  در اوایل دهه 1980 میلادی به دنیای علم ارائه شد. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتارشهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب نادیده گرفته می شد. این رفتارها با وجود اینکه در ارزیابی های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری می شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می گرفتند، اما در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند. این اعمال که در محل کار اتفاق می افتند را اینگونه تعریف می کنند: مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش های سازمان می شوند(به نقل از گل پرور، 1389).

 

 

تعریف رفتار شهروندی سازمانی

   رفتاری است که به قصد کمک به همکاران یا سازمان به وسیله یک فرد انجام می گیرد و برعکس عملکرد شغلی، رفتاری است که در حیطه وظایف رسمی یک شغل نمی گنجد. به تعبیر دیگر، رفتار مدنی سازمانی شامل آن بخش از رفتارهای ارادی است که به منظور کمک به همکاران یا سرپرستان انجام می گیرند، مانند وقت شناسی، کمک به دیگران، ارائه پیشنهادهایی برای بهبود کارها و تلف نکردن زمان کار»(شکرکن، نعامی، نیسی و مهرابی زاده، 1380).

   رفتارشهروندی سازمانی عبارت است از رفتار اختیاری کارکنان که موجبات ارتقای عملیات کارای سازمان را فراهم ساخته و لیکن مستقیماً یا تلویحاً توسط سیستم پاداش رسمی سازمان شناسایی و مورد تقدیر واقع نمی شود. عملکرد شهروندی سازمانی یک فعالیت ابتکاری و ارادی است که کارکنان فراتر از شرح شغل مشخص شده انجام می دهند و این عمل برای سازمان بسیار حیاتی و ارزشمند است. 

 

مقصود از اختیاری بودن رفتار آن است که وقوع رفتار از جانب کارکنان تحت تاثیر الزامات شغلی و قراردادهای موضوعه در متن کار نیست لذا فرد آن رفتار را کاملاً داوطلبانه و از روی تمایل و علاقه شخصی خود بروز می دهد. علاوه بر این از آنجا که رفتار مذکور در شرح وظایف کاری فرد عنوان نشده است شناسایی و تقدیر از آن در سیستم پاداش نیز پیش بینی نشده است و لذا حذف آن رفتار تنبیهی به دنبال ندارد(ارگان،1983؛ به نقل از سلاسل، 1389).

 

 

ابعاد رفتار شهروندی سازمانی

   علیرغم اینکه در بین محققان پیرامون، چند بعدی بودن عملکرد شهروندی سازمانی اختلاف عقیده وجود دارد اما برای آن پنج بعد توسط ارگان (1998) معرفی شده است که در اغلب مطالعات مورد استفاده واقع شده است. این پنج بعد عبارتند از:

 

1) نوع دوستی : نوع دوستی یکی از اقسام مهم و قابل توجه عملکرد شهروندی سازمانی است که از طرف شخص ظاهر می شود و برای سازمان مفید است. این رفتار به دو شکل قابل شناسایی و بیان است که در تصرف به آن اشاره می شود. نوع دوستی یا رفتار یاری کننده عبارت است از یاری و استعانت به دیگران در انجام امور کاری و یا ممانعت از بروز مسائل و مشکلات در کار دیگران اعم از همکاران، زیردستان، مافوق یا سرپرستان می باشد(ارگان، 1998). 

 

نمونه ای از رفتار مذکور آن است که فردی به همکار خود جهت آماده سازی شرایط کاری کمک کند. نشان دهنده افرادی خاص است که مشتاقانه به وظایف یا مشکلات مربوط به سازمان کمک می کنند. در این بعد رفتار کارکنان با مخفی نگهداشتن احتیاجات خود از مسئولین در حل مسائل کاری، به یکدیگر کمک می نمایند. نوع دوستی به رفتارهای مفید و سودبخشی از قبیل ایجاد صمیمت، همدلی و دلسوزی میان همکاران اشاره دارد. که خواه به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم به کارکنانی که دارای مشکلات کاری هستند کمک می کند. البته برخی از صاحبنظران رفتارشهروندی مانند پودساکف، ابعاد نوع دوستی و وظیفه شناسی را در یک طبقه قرار می دهند و از آن ها به عنوان «رفتارهای کمکی» نام می برند.

 

2) رفتار مؤدبانه کاری : یعنی انجام کارها به گونه ای که برای سازمان سودمند باشد. این بعد شامل تعهد و پایبندی داوطلبانه به مصوبات سازمانی است. این رفتار که توسط اسمیت (1983)، پذیرش سازمانی یا پذیرش عمومی نامیده شده است، به پذیرش درونی قوانین، رویه ها و مقررات سازمانی از جانب فرد اشاره دارد که به کار او ارتباط پیدا می کند. حتی آن هنگام که که هیچ ناظری او را تحت کنترل و نظارت نداشته باشد. این خصیصه رفتاری به این دلیل از اقسام عملکرد شهروندی سازمانی محسوب می شود که قاعدتاً از هر شخصی انتظار می رود که از قوانین و رویه های سازمان خویش در هر شرایطی چه تحت نظارت باشد یا نباشد پیروی کند(به نقل از رضائیان، 1374).

 

3) وظیفه شناسی : وجدان کاری به عنوان یکی از پنج بعد با اهمیت شخصیت است که به قابلیت سازگاری و توانایی کنترل انگیزش های ناگهانی ناشی از محیط اطلاق می شود. وجدان کاری به عنوان ابزاری مهم در پیش بینی و سنجش عملکرد شهروندی سازمانی مقوله ای پیچیده بوده و از اجزا مختلفی تشکیل می شود. 

 

4) مردانگی : از دیگر اقسام رفتار شهروندی است که کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. ارگان(1998) این اصطلاح ……….

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه پژوهش 6

مقدمه 7

2-1- رفتار شهروندی سازمانی 8

2-2- تعریف رفتار شهروندی سازمانی 8

از تعریف مذکور اصول کلی زیر را می توان استنباط نمود: 9

این تعریف بر سه ویژگی اصلی رفتارشهروندی تأکید دارد: 11

2-3- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 12

2-4- مفهوم سازی های اولیه از رفتار شهروندی سازمانی 15

این تعریف بر سه ویژگی اصلی رفتارشهروندی تأکید دارد: 18

2-5- صورتبندی پنج بعد پودساکف و همکاران(1990) 20

2-6- پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی 21

2-7- چهارچوب های مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی 22

2-8- تأثیر ویژگی های کاری بر رفتار شهروندی سازمانی 24

2-9- پیش آیندهای نگرشی رفتار شهروندی سازمانی 26

2-10- پیش آیند های هیجانی رفتار شهروندی سازمانی 27

2-23- پیشینه پژوهشی تحقیق 29

پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی

2-24- جمع بندی 37

2-25- فرضیه ها 39

منابع 40

منابع انگلیسی 44

 

 

 

منابع

 

  • بررسی سیستم ترمز ضد قفل

    بررسی سیستم ترمز ضد قفل دانلود پایان نامه سیستم ترمز دانلود پایان نامه سیستم ترمز ضد قفل اجزای سیستم ترمز ضد قفل مراحل کارکرد سیستم ترمز ضد قفل بررسی سیستم ترمز ضد قفل بررسی سیستم ترمز ABS دانلود پایان نامه…

  • نظریه ها و مولفه های انگیزش تحصیلی

    نظریه ها و مولفه های انگیزش تحصیلی مولفه های انگیزش تحصیلی نظریه های انگیزش تحصیلی نظریه های انگیزش پیشرفت تحصیلی نظریه های مربوط به انگیزش تحصیلی انگیزش تحصیلی انگیزش تحصیلی دانش آموزان اهمیت انگیزش تحصیلی ابعاد انگیزش تحصیلی انواع انگیزش…

  • پروپوزال ارائه روشی بهینه برای زمانبندی کار در رایانش ابری با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و حریصانه

    پروپوزال ارائه روشی بهینه برای زمانبندی کار در رایانش ابری با استفاده از الگوریتم های ژنتیک و حریصانه زمانبندی در ابر زمانبندی در رایانش ابری پروپوزال زمانبندی در محاسبات ابری پروپوزال زمانبندی کارها در محاسبات ابری پروپوزال زمانبندی کار در…

  • رنگ و پوشش های رنگی در اسلام

    رنگ و پوشش های رنگی در اسلام تحقیق در مورد پوشش رنگ لباس آداب لباس پوشیدن مردان و زنان مسلمان روانشناسی رنگها در قرآن رنگ ها در قرآن رنگ لباس زنان در اسلام رنگ در قرآن مجید پوشش های رنگی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش استقرار مدیریت دانش در سازمان

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش استقرار مدیریت دانش در سازمان مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه…

  • شیوه های غیرپولی جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا

    شیوه های غیرپولی جبران خسارت در کنوانسیون بین المللی کالا شیوه جبران خسارت شیوه غیرپولی جبران خسارت جبران خسارت در حقوق بین الملل روشهای جبران خسارت در بیع بین الملل جبران خسارت در کنوانسیون بیع بین المللی کالا شیوه های…

  • تیغ فرزها

    تیغ فرزها تیغ فرز فرزکاری انواع تیغ‌فرز رنده های برش دانلود پایان نامه رشته مکانیک خرید پایان نامه رشته مکانیک سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه فایل رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه…

  • پرسشنامه ارائه چارچوبی امن جهت استفاده اینترنت اشیا در صنعت

    پرسشنامه ارائه چارچوبی امن جهت استفاده اینترنت اشیا در صنعت پرسشنامه اینترنت اشیاء پرسشنامه امنیت در اینترنت اشیا پرسشنامه اینترنت اشیا در صنعت نفت پرسشنامه کاربرد اینترنت اشیا در صنعت نفت و گاز پرسشنامه طراحی وضعیتی امن برای بکار گیری…

  • امکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های ERP در سازمانهای دولتی

    امکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های ERP در سازمانهای دولتی اجرای ERP برنامه ریزی منابع سازمان اجرای سیستم های ERP در سازمانهای دولتی امکان سنجی پیاده سازی سیستم های ERP در سازمانهای دولتی امکان سنجی پیاده سازی و…

  • شناسایی عوامل کلیدی توفیق در پیاده سازی EIS

    شناسایی عوامل کلیدی توفیق در پیاده سازی EIS سیستم اطلاعات اجرایی پیاده سازی EIS عوامل کلیدی موفقیت شركت صنایع تجهیزاتی نفت سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد شناسایی عوامل…