پایان نامه کارشناسی رشته کنترل کیفیت با عنوان بررسی QFD و پیامدهای آن

پایان نامه کارشناسی رشته کنترل کیفیت با عنوان بررسی QFD و پیامدهای آن

بررسی QFD و پیامدهای آن
گسترش کارکرد کیفی
گسترش عملکرد کیفیت
QFD چیست
پیامدهای QFD
دانلود پایان نامه رشته کنترل کیفیت
دانلود پایان نامه کنترل کیفیت
دانلود پایان نامه صنایع

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته کنترل کیفیت با عنوان بررسی QFD و پیامدهای آن

 

*آپدیت جدید در قالب 20 صفحه اضافه شد.در این آپدیت به تشریح بیشتر مباحث پرداخته شده است.

 

مقدمه

با شروع انقلاب صنعتی و به موازات پیشرفت تمدن بشر، محصولات و وسایل ساخت  انسان نیز پیچیده ترشد . چند هزار سال قبل،یك جنگجوبرای ساخت زره جنگی خود ، ضمن مراجعه مستقیم به آهنگر شهر، سفارش خودرا به صورت حضوری و شفاهی برای وی عنوان می نمود و آهنگر نیز به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه ای ، خواسته های مشتری را دریافت كرده ، محصولی مطابق آنچه كه مورد نظر وی بود ، تولید و عرضه می كرد .علاوه بر مورد فوق ، عدم گسترش تجارت جهانی به شكل كنونی و تولید و عرضه محصولات در سطح بسیار محدودتر از آنچه كه امروز شاهدآن می باشیم باعث شده بودكه طراحی ، ساخت وفروش محصولات ، بدون هیچ مشكل خاصی انجام پذیرد . اما آیا امروزه و در آغاز قرن بیست و یكم با پیچیدگی روزافزون محصولات تولیدی و فروش آنها در سظح بسیار گسترده ، باز هم می توان از الگوهای گذشته پیروی نمود ؟ پاسخ سوال فوق بدون هیچ شك وشبهه ای منفی می باشد ؛ اما آیا تا كنون به فكر راه حلی برای دریافت وتحلیل خواسته های مشتریان خود بوده ایم ؟ 

 

ابزار مناسب برای كاهش میزان تغییرات محصول در فرآیند طراحی و تولید آزمایشی چیست ؟

طراحی محصولات و خدمات جدید ، مستلزم كار گروهی وتلاش همه جانبه از سوی مسئولان واحدهای مختلف سازمان از جمله بازار یابی ، فنی و مهندسی ، تولید ، فروش ، خدمات پس از فروش و …  می باشد ؛ اما زبان مشترك مجموعه مذكور چیست ؟ مسئولان واحد بازار یابی برای انتقال خواسته های كیفی مشتریان چگونه وباچه ابزاری بامهندسان طراح محصول ارتباط برقرارمیكند؟

 

پاسخ مناسب به تمامی موارد فوق ، در استفاده مؤثر و مناسب از روش QFD نهفته است .QFD به عنوان یكی از روشهای مهندسی كیفیت ، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده ، در فرآیند بررسی و تحلیل خود ، ضمن شناسایی خواسته ها و نیاز مندیهای مشتریان ، سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی  مراحل طراحی و تولید را دارد .

 

به بیان دیگر ، فلسفه استفاده از QFD ، اعمال و لحاظ نمودن خواسته های كیفی مشتری در مراحل  مختلف تكوین محصول می باشد . بنا بر این تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه نظرات مشتری و مصرف كننده آن حاصل می شود و نقش كارشناسان سازمان در طراحی محصول و خدمت جدید ، چیزی فراتر از یك مترجم نمی باشد ؛ مترجمانی كه با استفاده از روشی به نام QFD خواسته های مشتریان را به مشخصات كمی قابل ملاحظه در داده های طراحی تبدیل می كنند . QFD یك ابزار كیفیتی پیشرفته است كه هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان واقعی محصول می باشد .

 

همانگونه كه پیشتر عنوان شد ، توسعه و ایجاد یك زبان مشترك بین واحدهای مختلف سازمان ، از جمله منافع بسیار با ارزش و اساسی QFD می باشد . اغلب اوقات به واسطه عدم استفاده از یك چنین فرهنگ و زبان مشترك و به دلیل تعدد مراحل فرآیند طراحی محصول نهایی طراحی شده با محصول مورد نظر مشتری ،‌ متفاوت است . لذا QFD ضمن توسعه فهرستی ازلغات و اصطلاحات فنی مورد نیاز ، از آنها در هر یك از مراحل فرآیند طراحی استفاده مینماید .QFD با تكوین یك فرآیند طراحی منطقی ، نسبت به ایجاد و خلق كیفیت در محصول اقدام می نماید .واقعیت این است كه معمولا مشتریان در ارزیابی های مربوط به محصول ،نیازهای ذهنی(1) خود رامطرح میكند و QFD با استفاده از طیف وسیعی از روشها و ابزار مختلف ، به طور سیستماتیك این نیاز ها را به خواسته های عینی طراحی تر جمه و تبدیل می نماید . در مرا حل بعدی ، نیاز های طراحی به نحو بسیار مناسب و مؤثری در تمامی قسمتهای مرتبط مورد استفاده قرار گرفته ، بدین ترتیب زنجیره كاملی از فعالیتها به طور یكپارچه برای رسیدن به هدف نهایی (رضایت مشتری) در تلاش خواهند بود .

 

 

 

کلمات کلیدی:

QFD

TQM

کیفیت

مشتری

گسترش کارکرد کیفی

گسترش عملکرد کیفیت

Quality Function Deployment

 

 

 

 فهرست مطالب

فصل اول: مبانی QFD 1

1-2)  دیدگاههای مختلف كیفیت 2

1-3)  معرفی QFD 2

1-4)  تعاریف QFD 3

1-5)  روش QFD و مزایای آن 4

1-6)  تاریخچه QFD 6

1-7) مواردی از استفاده مؤفقیت آمیز QFD 8

1-8) QFD و افزایش كارایی 10

1-9) معرفی  QFD به سازمان 12

1-10) موارد تكمیلی در مورد روش QFD 15

1-11-1) اعضاءگروه QFD 15

1-11-2) اصولی كه برای گروه QFD صادق می باشند : 16

1-11-3) QFD به عنوان سیستم طرحریزی 16

1-11-4) QFD  و تكنیك چه چیزی / چگونه 17

1-11-5) بهسازی مستمر كیفیت 17

1-11-6) جایگاه QFD در فرآیند كلی نشان دهنده ابزارهای TQM 19

 

فصل دوم:درک مشتری و  خواسته های او 21

2-1) مقدمه 22

2-2) مرور اجمالی یك پروژه QFD 23

2-3) بررسی مقدماتی ندای مشتری با استفاده از جداول VOCT 25

2-4) طبقه بندی و سازماندهی خواسته های مشتری 28

2-4-1) مراحل تهیه نمودار  “ وابستگی بین عوامل ” 29

2-4-2) مراحل تهیه نمودار “ درختی ” 31

2-5) مدل كانو 34

2-5-1) الزامات اساسی 34

2-5-2) الزامات عملكردی 35

2-5-3) الزامات انگیزشی  37

2-6) سؤالهای دوگانه كانو 38

 

فصل سوم:خانه کیفیت 42

3-1) مقدمه 43

3-2) مراحل تكمیل خانه كیفیت 44

3-2-1) تعیین خواسته ها و الزامات كیفی مشتریان (WHATs) 45

3- 2-2)  اولویت  بندی نیازهای كیفی 49

3-2-3) تعیین میزان ارتباط میان خواسته ها و الزامات كیفی مشتریان و مشخصه های فنی در ماتریس ارتباطات 50

3-2-4) ارزیابی رقبا بادر نظر گرفتن الزامات فتی و مهندسی 51

3-2-5) اولویت بندی مشخصه های فنی و مهندسی محصول 51

3-2-9 ) بررسی رابطه مشخصه های فنی و مهندسی محصول با یكدیگر 52

3-2-10) تعیین مقادیر هدف برای خصوصیات فنی 53

3-3) مفاهیم قابل استخراج از خانه كیفیت 54

3-4) باز بینی خانه كیفیت 57

تشریح دیدگاه 68

 

فصل چهارم: چهار مرحله ای QFD 78

4-1) رویكرد چهار مرحله ای QFD 89

4-2) تشریح روش چهار مرحله ای 90

4-2-1) مرحله یك : طرح ریزی محصول 95

4-2-2) مرحله دو : طراحی محصول 98

4-3-4) مرحله چهار : برنامه ریزی كنترل فرایند 99

توانایی تشخیص مشكلات 101

نتیجه گیری 103

منابع و مأخذ: 105

 

 

  • انتخاب رله و اختصاص توان در شبکه های بیسیم به کمک تئوری بازی

    انتخاب رله و اختصاص توان در شبکه های بیسیم به کمک تئوری بازی کنترل توان نظریه بازی رله الکتریکی تخصیص توان شبکه بیسیم انتخاب رله در شبکه های بیسیم اختصاص توان در شبکه های بیسیم انتخاب رله و اختصاص توان…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک بانکداری الکترونیکی پرداخت های الكترونیك امنیت اطلاعات در تجارت الكترونیك الگوریتم های رمزنگاری (crypto algorithms) دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک…

  • رویکردها و دیدگاه های مختلف در مورد استرس

    رویکردها و دیدگاه های مختلف در مورد استرس نظریه های استرس علل استرس منابع استرس عوامل ایجاد کننده استرس رویکردها و دیدگاه های مختلف در مورد استرس مقاله نظریه های استرس نظریه های مربوط به استرس نظریه های دانشمندان در…

  • نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر

    نظریه ها و شاخصهای رضایت شغلی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر رضایت شغلی نظریه های رضایت شغلی شاخصهای رضایت شغلی ارتباط رضایت شغلی با مفاهیم دیگر دانلود پایان نامه رضایت شغلی عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی پیامدهای رضایت…

  • مبانی نظری ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی DEA و EFQM

    مبانی نظری ارزیابی بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی DEA و EFQM مبانی نظری ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان مبانی…

  • بررسی شرایط اساسی صحت معامله در انتقال اعضاء بدن در حقوق ایران

    بررسی شرایط اساسی صحت معامله در انتقال اعضاء بدن در حقوق ایران معامله اعضا بدن انسان پایان نامه معامله اعضا بدن انسان صحت معامله در انتقال اعضاء بدن تحقیق در مورد معامله اعضا بدن انسان معامله اعضا بدن در حقوق…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ادراک و انتظار دانش آموزان

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ادراک و انتظار دانش آموزان مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه ادراک و انتظار دانش آموزان دانلود مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان ادبیات نظری…

  • تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها

    تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها دانلود تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها سند رسمی رعایت حدود صلاحیت مامور رسمی رعایت مقررات قانونی در تنظیم سند سند رسمی از دیدگاه مقررات ثبتی سند عادی سند لازم…

  • پایان نامه کارشناسی رشته معماری با عنوان اصول طراحی معماری فضای بازی کودک

    پایان نامه کارشناسی رشته معماری با عنوان اصول طراحی معماری فضای بازی کودک فضای بازی کودک طراحی معماری فضای بازی فضاهای گذران اوقات فراغت دانلود پایان نامه کارشناسی رشته معماری با عنوان اصول طراحی معماری فضای بازی کودک ضوابط و…

  • ضرورت شناخت نيازها و تئوری های نیاز در انگیزش

    ضرورت شناخت نيازها و تئوری های نیاز در انگیزش پایان نامه انگیزش پایان نامه انگیزش شغلی پایان نامه انگیزش کارکنان پایان نامه انگیزه پایان نامه ایجاد انگیزه در کارکنان پایان نامه عوامل موثر بر انگیزش کارکنان پایان نامه در مورد…